Kan børnene trives, hvis pædagogerne ikke gør det?

Netværket Mor: Mange børn tilbringer rigtig mange timer i daginstitution/skole hver dag.
Så meget vigtigt fokus: Hvordan smitter et dårligt arbejdsmiljø af på børnene?

–––––––––––––––––––––––––––––––––––

Både i forskningen og den pædagogiske praksis bliver den betydning, som pædagogernes rammer og arbejdsliv har for børns trivsel, undervurderet, påpeger hun: “Det er er interessant, at man i så høj grad har skilt de voksnes og børnenes rammer ad. Man laver APV’er for de voksne, mens man i forhold til børnemiljøet ser på de æstetiske, fysiske og sociale rammer. Man ser ikke på den betydning, de voksnes betingelser har for børnemiljøet. Og det er paradoksalt, for man er enige om, at det påvirker børn, hvis de ser andre børn, der slås, men glemmer at se på, hvad det gør ved dem, hvis de er omgivet af voksne, der ikke har det godt med hinanden.”

[…]

Konkret kan rammerne for pædagogernes arbejde betyde noget for deres indbyrdes relationer og for, hvor meget overskud de har. Og hvis børnene for eksempel oplever voksne, der diskuterer eller ikke har tid til dem, så påvirker det deres trivsel. “Trivsel hænger også meget sammen med fysisk kontakt, og jeg forestiller mig, at jeg i projektet vil se eksempler på betydningen af, at pædagoger smiler, lægger en kærlig hånd på barnets arm og så videre,” siger Unni Lind. Hun understreger, at pædagogernes indbyrdes relationer er påvirket af normeringer og andre rammebetingelser. “Hvis der for eksempel er en, der lige er blevet fyret, så ryger det helt ind på blå stue, og lille Amalie ser voksne, der ikke har overskud til hinanden,” siger hun.

Link til hele artiklen

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.